کد خبر: ۵۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
لحظه نیوز :گروه فناوری اطلاعات ــ مجری سند حمایتی خدمات فضای مجازی کودک با تأکید بر اینکه ایجاد فضای مجازی متناسب کودکان همراه با هویت اسلامی - ایرانی، مهمترین برنامه در مسیر حمایتی آنهاست، گفت: برای اثرگذاری محتوای حوزه کودکان در فضای مجازی باید آن‌ها را با راهکار‌های ایجابی ارائه کرد.

به گزارش لحظه نیوز به نقل از ایکنا ، موضوع حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و آسیب‌هایی که ممکن است از طریق این فضا ببینند، مسئله‌ای همگانی و جهانی است که مسئولان کشور‌ها را وادار کرده است تا اقدامات فراوانی را در این حوزه انجام دهند؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز، در راستای این موضوع، طی آبان‌ماه سال گذشته اسناد پشتیبان سند حمایتی یا برنامه اقدام توسعه فضای خدمات مجازی کودکان و نوجوانان را منتشر کرد. این اسناد پشتیبان درحقیقت شامل سند مطالعاتی تطبیقی در حوزه فضای مجازی کودکان و نوجوانان، سند مطالعات میدانی در توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان و سند ابزار‌های کنترل والدین است که در جهت توسعه اینترنت کودکان و نوجوانان تهیه شده‌اند.

بعد از انتشار این سند، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خسرو سلجوقی، به عنوان مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان معرفی شد؛ حال بیش از یک سال است که از انتشار این اسناد گذشته است؛ بر همین اساس و برای بررسی اقدامات انجام شده در طول این مدت گفت‌وگویی را با خسرو سلجوقی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تشریح این سند، گفت: تدوین سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان یک موضوع و ضرورت جهانی است که در تمامی کشور‌ها با توجه به فرهنگ و نوع سیاستی که دارند برنامه‌ریزی لازم انجام شده است؛ بر همین اساس سازمان آموزش و تربیت یونسکو برای رفع این نگرانی در موضوع آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، ۱۲ جلد کتاب دارای فهرست تدوین و در اختیار کشور‌های مختلف قرار داد. البته این کتاب‌ها فاقد محتوا هستند تا هر کشور‌ی متناسب با فرهنگ، دین و مذهب خود به تولید محتوای آن‌ها اقدام کند.

سلجوقی با بیان اینکه ما نیز در کشور الزام‌های قانونی همچون ابلاغ منویات مقام‌معظم رهبری در راستای تحقق حقوق کودکان و نوجوانان، اسناد بالادستی مصوب شورای‌عالی فضای مجازی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داریم؛ افزود: در منشور حقوق شهروندی نیز بر حق دسترسی کودکان به اطلاعات مناسب سن خود و ضرورت حفاظت از کودکان در مقابل محتوای غیراخلاقی، خشونت‌آمیز و دسترسی آزادانه به فضای مجازی تأکید شده است که این مسئله نیز همراه با احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت‌ها و باور‌های مذهبی و مراعات موازین اخلاقی از دیگر الزام‌های قانونی ما برای پرداختن به این موضوع است.
 
مهمترین برنامه ما در مسیر این سند
 
مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه ایجاد فضای مجازی متناسب کودکان و نوجوانان همراه با هویت اسلامی - ایرانی، مهمترین برنامه ما در مسیر این سند است، ادامه داد: افزایش تولید محتوای فارسی مناسب کودک و نوجوان مبتنی بر توسعه بخش خصوصی و تعامل سازنده بین‌المللی و همچنین رویکرد‌های اقتصادی از جمله چشم‌انداز‌های ما برای تحقق این سند است.

وی در ادامه به ارائه آمار‌هایی از فعالیت کودکان در فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: امروز طبق آمار‌های اعلام شده در کشور ۶۶ درصد از کودکان سه تا پنج سال از گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند. بر همین اساس باید از طریق فرایند‌های مشخص، محتوای داخل گوشی‌ها را غنی کنیم. البته بخش وسیعی از این اقدامات را با راه‌اندازی سیم‌کارت‌های کودک انجام داده‌ایم. این سیم‌کارت‌ها می‌تواند نگرانی خانواده‌ها را در خصوص حضور فرزندانشان در فضای مجازی برطرف کند؛ اما متاسفانه خانواده‌ها امروز اشراف زیادی در خصوص سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی فضای مجازی و محدودیت‌هایی که باید برای کودکانشان اعمال شود، ندارد.
 
در اختیار قرار دادن محتوای مناسب با سیم‌کارت‌های کودک
 
مشاور وزیر ارتباطات تصریح کرد: این سیم‌کارت به صورت رایگان برای خانواده‌ها و فرزندانشان عرضه می‌شود. محتوایی که این سیم کارت‌ها در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند، مناسب و ویژه این گروه سنی و همگی قابل تأیید است چرا که نوعی پالایش در مورد محتوای آن‌ها انجام شده است که متناسب کودک بوده و در آنجا قابل دسترس است. چند شرکت از جمله انارستان، درسا و نبات نیز شروع به ارائه خدمت و تولید محتوا برای سنین مختلف در این خصوص کرده‌اند.
 
ارائه محتوای حوزه کودکان در فضای مجازی با راهکار‌های ایجابی

وی با تأکید بر اینکه محتوای حوزه کودکان در فضای مجازی را باید با راهکار‌های ایجابی ارائه کرد نه سلبی، به ایکنا، گفت: در این جریان همه باید ضمن فعالیت ویژه در این حوزه، به مقوله تولید محتوای مناسب حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی توجه جدی‌تر و بیشتری کنند، چرا که طبق پژوهش‌های محققان، اثبات شده که ریشه برخی از مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری انسان در ضعف یادگیری مهارت‌های پایه و بنیادین و مهم‌ترین دوران یادگیری غیرمستقیم این مفاهیم، سنین دو تا هفت سالگی است.
 
یک دلار سرمایه‌گذاری در آموزش کودک؛ ۱۶ دلار بازگشت
 
سلجوقی با بیان اینکه طلایی‌ترین دوران رشد بین سه تا پنج سالگی است، اظهار کرد: در این دوران ۹۰ درصد مغز انسان رشد کرده است و اهمیت آن برای برنامه‌ریزان حوزه تربیتی به حدی است که از آن تحت عنوان بهترین دوران شروع زندگی یاد می‌کنند. همین مطالعات نشان داد است که اگر امروز یک دلار برای آموزش کودک سرمایه‌گذاری شود، پنج تا ۱۶ دلار بازگشت سرمایه خواهد داشت، لذا اهمیت این سرمایه‌گذاری برای مسئولین، خانواده‌ها و جامعه باید تبیین و اطلاع‌رسانی شود و تولیدکنندگان محتوا و ارائه‌دهندگان خدمات در بخش فضای مجازی کودکان هم باید به این اقتصاد و نحوه دسترسی به آن آگاه و توجه بیش‌ از پیش نشان دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: