کد خبر: ۴۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
هفته فیلم آلمان با نمایش شش فیلم داستانی و یک مستند از سینمای این کشور از روز هفتم تا سیزدهم آبان‌ماه همزمان در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز و تماشاخانه پارس کرمان برگزار می‌شود. در این هفته فیلم که به همت گروه هنروتجربه و با همکاری سفارت آلمان برگزار می‌شود، توبی اشرف منتقد و کارشناس سینمای آلمان هم حضور دارد.
«در میان دنیاها»؛ تعارض وظیفه و وجدانهتل لوکس» ساخته لیندر هاسمن، «فرزند خوانده» مارکوس ایمبودن، «در میان دنیاها» فئو آلاداگ، «ققنوس» پتزولد، «پرنده روح» توماس ریدرزهایمر، «پدر» توماس ویسار مورینا و «یلا» کریستین پتزولد به نمایش درمی‌آید.
گروه هنروتجربه پیش از این «هفته فیلم برزیل» و «هفته فیلم ارمنستان» را با حضور فیلم‌سازانی از این دو کشور برگزار کرده بود.
طی چند سال گذشته فيلم‌هايی در سينمای آلمان ساخته شده و فيلم‎سازان جوان و خلاقی در اين کشور ظهور کرده‌اند که اينک می‌توان با اطمينان از آغاز موج نوی ديگری در سينمای آلمان حرف زد. موج نوی آلمان در دهه‌های شصت و هفتاد ريشه در بيانيه جمعی سينماگران اين کشور در ۱۹۶۲ داشت که به مانيفست اوبرهاوزن مشهور بود و ۲۶ فيلم‌ساز جوان و با استعداد آلمانی که پر از ايده‌های سينمايی نو بودند و از سينمای کهنه و مسلط زمان خود به تنگ آمده بودند آن را امضا کردند. اما با مرگ فاسبيندر در سال ۱۹۸۲ بسياری به اين نتيجه رسيدند که موج نوی سينمای آلمان به پايان رسيد و در واقع فيلم‌سازانی چون وندرس، هرتزوگ و شلندورف از بدنه سينمای آلمان جدا شده و به کار در خارج از آلمان پرداختند. امروز پس از دو دهه که از مرگ فاسبيندر می‌گذرد، به نظر می‌رسد موج نوی ديگری در سینمای آلمان در حال شکل‌گيری است که همان شور و انرژی و حساسيت‌های زيبايی‌شناسانه فيلم‌سازان خلاق نسل فاسبيندر را دارد.

«یلا»؛ فرجام یک تعامل ناخوشایند
کريستين پتزولد کارگردان فيلم «يلا» (Yella) از سينماگران نوظهور آلمان، زمانی که فيلم «آليس در شهرها»ی ويم وندرس را ديد که يک نوجوان بود و پس از آن بود که تصميم گرفت فيلم‎ساز شود. او در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود به هنگام نمايش فيلم «يلا» در جشنواره ادينبورو گفت که به اعتقاد او فيلم‌سازان آن نسل ديگر انرژی و خلاقيت خود را از دست داده‎اند و بسياری از آن‌ها فريب موفقيت‌های بين‌المللی را خورده‌اند. او که از سينمای دهه هشتاد آلمان متنفر است، عقیده دارد هاليوود خلاقيت آن فيلم‌سازان را نابود کرده و هويت آلمانی را که وجه مشخصه فيلم‌های اوليه و اصيل آن‌ها بوده را از آن‌ها گرفته است:« دوست ندارم، يک فيلم آلمانی يا دانمارکی يا انگليسی يا فرانسوی شبيه فيلم‌های آمريکايی باشد. ما نبايد از اينکه فيلم‌مان در لس آنجلس نمی‌گذرد خجالت زده باشيم».
پتزولد يکی از چهره‌های مطرح سينمای نوين آلمان است. او فارغ التحصيل تئاتر از دانشگاه آزاد برلين و فارغ التحصيل آکادمی فيلم و تلويزيون آلمان(DFFB) است. به نظر او بسياری از فيلم‎سازان جديد آلمان فارغ‌التحصيل يک مدرسه سينمايی‌اند و از زمان تحصيل همديگر را می‌شناسند و با هم دوستی دارند اگرچه ممکن است با هم هم‌فکر نباشند.
پتزولد «یلا» را در سال ۲۰۰۸ کارگردانی کرد.داستان این فیلم درباره زنی است به نام یلا است که از شوهر تملک‌طلب و خشنش جداشده اما همسرش نمی‌تواند با ازدست دادن او کنار بیاید. هنگامی که تعامل ناخوشایندشان به فرجام دراماتیکی می‌رسد، زندگی یلا به طرز عجیبی تغییر جهت می‌دهد. این فیلم هم در جشنواره‎های معتبر حضور موفقی داشت و هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت از جوایز این فیلم می‌توان به خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر زن، برنده جایزه بهترین فیلم‎برداری و بهترین فیلم از انجمن منتقدان جشنواره آلمان،جایزه جشنواره بمبئی و…اشاره کرد.


«ققنوس»؛ بیگانگان آلمان را فرا گرفته‌اند
کريستين پتزولد «ققنوس» را شش سال بعد از «یلا» کارگردانی کرد.داستان این فیلم در برلین سال ۱۹۴۵ می‎گذرد در روزهایی که جنگ جهانی دوم به تازگی پایان یافته است. بیگانگان آلمان را فرا گرفته‌اند و بازماندگان تلاش می‌کنند دوباره روی پای خود بایستند و به زندگی عادی باز گردند. شخصیت اصلی فیلم نلی نام دارد که باوجود زخم‌های وحشتناکی که بر روی صورتش از جنگ جهانی دوم دارد، در تلاش است که به زندگی عادی خود برگردد. این فیلم مورد توجه بسیار منتقدان کشورهای مختلف قرار گرفته‌است و طی سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ جوایز منقدان استرالیا،اوهایو، شیکاگو،دوبلین، فلوریدا،فیلم ملی آمریکا و تورنتو را به خود اختصاص داده‌است. این فیلم هم‌چنین جایزه فیلم آلمان را دریافت کرده‌است.

 
«هتل لوکس»؛ منجم فراری دیکتاتور
«هتل لوکس» ساخته لیندر هاسمن محصول ۲۰۱۱ است. این فیلم در جشنواره‌های فیلم بایرن، فیلم آلمان، فیلم ژوپیتر، فیلم رم، پروانه طلایی، مارس آرلیوطلایی و فیلم رومی گالا اتریش حضور داشته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در سال ۱۹۳۸، هانس سایزیش منجم شخصی هیتلر از برلین‌نازی فرار می‌کند و خود را در هتل افسانه‌ای لوکس، «بهشت گمشده» کمینترن، مسکو پیدا می‎کند.»


 
«فرزند خوانده»؛ بدرفتاری‌های ادامه‌دار
«فرزند خوانده» ساخته مارکوس ایمبودن محصول سال ۲۰۱۱ آست. این فیلم در جشنوار بایرن۲۰۱۳ و جشنواره فیلم سویس ۲۰۱۲ حضور داشته است. «فرزند خوانده» داستان یک خانواده روستایی سوئیسی-آلمانی است، آن‌ها مکس، پسر جوان ۱۵ ساله‌ای را به فرزند خواندگی می‌گیرند، اما مرتب با او بدرفتاری می کنند. طولی نمی‎کشد که یک دختر هم به‎عنوان فرزند حوانده به جمع آن‌ها اضافه می‌شود.
 

«در میان دنیاها»؛ تعارض وظیفه و وجدان
«در میان دنیاها» ساخته فئو آلاداگ محصول سال ۲۰۱۴ در جشنواره‌هایی چون فیلم برلین، کمریمیج، ایوولوشن، سائوپائولو، جشنواره سیاه و سفید تالین و… حضور داشته است.
داستان این فیلم در افغانستان روایت می‎شود: «جاسپر، سرباز آلمانی برای یک ماموریت در برابر نفوذ طالبان افغانستان داوطلب می‌شود، طارق که یک مترجم جوان و بی‌تجربه است در افغانستان به او کمک می‌کند. زندگی طارق توسط طالبان تهدید می‌شود، جاسپر در تعارضی بین وظایف نظامی و وجدانش قرار می‌گیرد. او تفاوت‌های زیادی بین دو دنیا کشف می‌کند.»
 


«پدر»؛ فقر و جدایی
«پدر» ساخته توماس ویسار مورینا محصول سال ۲۰۱۶ است. این فیلم در جشنواره های مختلف از جمله آدلاید، فیلم فوکستل، انگرز، ژان کارمن، کلیولند، مونیخ و… شرکت کرده و برنده جایزه سینمای جوان آلمان ۲۰۱۶ شده است.
این فیلم شرح داستان زندگی یک کودک ۱۰ ساله اهل کوزوو به نام نوری و پدرش گزیم است که در خیابان‌ها سیگار می‌فروشند و به سختی خرج زندگی‌شان را در می‌آورند. گزیم برای یک زندگی بهتر به آلمان مهاجرت و پسرش را ترک می‌کند.
 
 

«پرنده روح»؛ صمیمیت انسان و طبیعت 
مستند «پرنده روح» محصول سال ۲۰۱۶ است. «پرنده روح» مستندی ساخته ریدرزهایمر است که با داشتن یک سبک بصری استثنایی، به تماشای ارتباط صمیمی میان انسان‌ها و طبیعت در تصاویر عمیق و تاثیرگذاری از سه کودک در مبارزه با لوسمی می‌رود.
برچسب ها: فیلم ، لحظه نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر: